-->

cover

poniedziałek, 24 grudnia 2018

Witaj, gwiazdko złota...

Planowałam sobie kilka świątecznych postów, ale wyglądało, jakby wszystko się sprzysięgło przeciwko mnie. Parszywa pogoda, nadgodziny w biurze i właściwie zero wolnego czasu. Na koniec jeszcze przyplątało mi się przeziębienie. A kiedy wreszcie przyszło do pieczenia, jedne ciastka prawie się spaliły, jedne dosłownie rozpłynęły w piekarniku, a trzecie... Mniejsza z tym. Odpuściłam. Kupiłam pudełko mince pies i bilety na świąteczną komedię romantyczną.
Sympatyczne migawki z zimowego Gdańska i chwila wytchnienia bardzo się przydały. Po powrocie do domu upiekłam chleb i sporządziłam dwa rodzaje śledzi (na podstawie przepisów z książki Aurell Bronte "Scandi Kitchen Christmas: Recipes and Traditions from Scandinavia").  Chleb pięknie wyrósł, śledzie bardzo smakowite, więc na drugi dzień zdjęcia... Najpierw sporządzony pracowicie przez Nicka świąteczny wieniec zlądował (wcale nie zgrabnie) ze ściany... Potem, kiedy zapaliłam świecie, w mieszkaniu uruchomił się alarm przeciwpożarowy, więc sąsiedzi zerwali się na równe nogi. Chyba naprawdę pora było odpocząć...




Edynburg pięknie wygląda przed świętami, przystrojone miasto mieni się kolorowo, jak bombonierka. W bonusie zakupowe szaleństwo i wszędzie tłumy. Wzruszyła mnie spotkana w autobusie starsza pani, która przemierzała miasto wzdłuż i wszerz, aby kupić synowej lakier do paznokci, markę, której jak na złość nigdzie nie było. Wszechpotężna wyszukiwarka internetowa  w moim telefonie zlokalizowała wymarzony lakier i poszukiwania szczęśliwie dobiegły końca.




A teraz już święta, najpiękniejsze, bo w Polsce.  Cudowna choinka, makowiec się studzi, piernik Mamy już pięknie udekorowany. Nick posiekał warzywa na sałatkę, mnie przypadło panierowanie dzwonek. Pachną pomarańcze i goździki. Wigilia zaraz... A za oknem... Pada śnieg. Wszystko, jak być powinno.




Śledzie curry z orzechami

400 g marynowanych śledzi, pokrojonych w paseczki
3 łyżki kwaśnej śmietany
1/2 łyżeczki musztardy Dijon
1/2 jabłka, obranego i posiekanego drobno
1 średni ogórek korniszon, pokrojony drobno
1/2 czerwonej cebuli, drobno pokrojonej
1 łyżeczka kaparów, drobno posiekanych
1 łyżeczka łagodnej przyprawy curry
1/2 łyżeczki kurkumy
garść orzechów włoskich, grubo posiekanych
duża garść posiekanego szczypiorku.

Pokrojone śledzie mieszamy z resztą składników i doprawiamy do smaku.






Śledzie musztardowe

300 g marynowanych śledzi, pokrojonych w paseczki
1 łyżka octu z białego wina
2 łyżki oleju słonecznikowego
3 łyżki kwaśnej śmietany
2 łyżki ziarnistej musztardy
1 łyżka musztardy Dijon
1 łyżka majonezu
1/2 niedużej czerwonej cebuli, drobno posiekanej
duża garść posiekanego koperku
duża garść posiekanego szczypiorku

Śledzie mieszamy z pozostałymi składnikami, doprawiamy do smaku solą i pieprzem.




Życzę wszystkim serdecznie spokojnych Świąt,
dobrego czasu z bliskimi, wielu pyszności dla ciała,
ale również dla duszy.
Życzę Wam radości i chwili zatrzymania w biegu.
Niech światło gwiazdy, tej najważniejszej, oświetla nasze drogi
i pomaga wędrować przez codzienność.





2 komentarze:

  1. Piękne zdjęcia z klimatem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...